Het academisch medisch centrum Amsterdam zag een miljoenen verslindende, jarenlang lopende implementatie van een roosterpakket van een externe leverancier, volledig mislukken en wendde zich tot De Blauwe Paraplu.
In samenwerking met rooster-, HR- en ICT-professionals hebben we de gerezen problemen van het ziekenhuis aangepakt en blijvend opgelost. Belangrijkste resultaat is een uiterst innovatieve roosterapplicatie die volledig geïntegreerd is in de ziekenhuis-systemen met de naam ‘RenO’, dat staat voor ‘Rooster en Onregelmatigheidstoeslag’. Enkele innovaties van RenO zijn:
- De focus op de ‘onderhandeling’ bij het roosteren, waarbij de medewerker zelf maximaal kan aangeven wanneer hij/zij wil werken (beter bekend als ‘zelfroosteren’).
- RenO maakt roosteren tussen afdelingen, instellingen en regio’s mogelijk en schommelingen in aanbod tijdig signaleert en oplost.
- Geen complexe software met onnodig veel functionaliteiten ‘van buiten’, maar een ‘easy-to-use’, stabiel werkende software-oplossing ontwikkelen ‘van binnenuit’.
- De software-implementatie is geleid als een verandertraject en niet als een technisch project.
De roosteroplossing is vandaag de dag nog steeds het modernste pakket dat de zorgsector samen met de ‘best of breed’ process-engineers heeft gemaakt. Het ondersteunt ‘individueel roosteren’ en draagt bij aan een betere verdeling van het aanbod van arbeid.
Lees meer over RenO in een uitgave over ‘Benchmarking’ van de NFU.